O autorze
Justyna Mleczak (1993), studentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, stawia pierwsze kroki w reporterskim rzemiośle. Zafascynowana potęgą Słów, należy do zanikającego gatunku osób, ceniących tradycyjne listy nad e-maile. Łączy zainteresowania filologiczno-literaturoznawcze z historycznymi. Obieżyświat, który na świat stara się patrzeć przez krzywe zwierciadło. W wolnych chwilach poetyzuje, uprawia siatkówkę, turystykę aktywną, biega; goniąc za sobą samą, zawsze w niedoczasie. Zwyciężczyni konkursu dziennikarskiego „O tym nie czytaliście” Gazety Wyborczej (2012).

Agata Duda-Gracz - i koniec

Zamykający 37. Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu spektakl Agaty Dudy-Gracz był prawdopodobnie największą niewiadomą festiwalu. Poza nazwiskami reżyserki i kompozytora oraz zdawkowej informacji, że na scenie pojawi się ponad stu aktorów z teatrów i szkół teatralnych z całej Polski, znany był jedynie tytuł przedstawienia: "4’12 - i koniec". Wydawać się mogło, że odpowiedzialni za program Przeglądu artyści milczeniem na temat jego zakończenia zaostrzyć chcą apetyt potencjalnego widza.

Po wejściu na salę w oczy rzucała się surowa scenografia, jeśli „scenografią” można ją nazwać. Potężne telebimy po obu stronach sceny pełnić miały funkcję, jak się wkrótce okazało, stoperów. Pod nimi znajdowało się miejsce dla zespołu muzycznego i chóru. Sama scena zaś, przy zwyczajowej drobiazgowej dbałości reżyserki o wygląd otoczenia, wyróżniała się całkowitym brakiem jakichkolwiek elementów zdobiących. Surowość ta zaznaczyła się także na tegorocznym koncercie galowym, którego scenografię zaprojektowała właśnie Agata Duda-Gracz. W przypadku 4’12 – i koniec nabrała ona dodatkowego znaczenia. W tym spektaklu scenografię stanowili aktorzy.

Gdy zabrzmiała muzyka, stopery zaczęły odliczać czas, a na scenę wszedł pierwszy z wielu rzędów aktorów, przyobleczonych w wymyślne stroje, znane z licznych przedstawień teatralnych pani Dudy-Gracz. Po chwili wyolbrzymionej gestykulacji i niezrozumiałego słowotoku zaczęli się oni wycofywać na tył sceny, ustępując miejsca kolejnemu rzędowi aktorów wkraczających zza kulis. Przybywający ściskali w rękach broń palną. Po bezwzględnym zaanektowaniu całej przestrzeni sceny, ustawili się tyłem do publiczności i rozstrzelali swoich poprzedników. Po chwili jednak sami polegli na deskach wrocławskiego Teatru Polskiego, dobrowolnie zająwszy miejsce z tyłu sceny, ustępując nowej, uzbrojonej grupie.

Kolejnych egzekucji dokonywali coraz barwniej wystrojeni aktorzy, aż wkrótce scena zapełniła się kolorami – feeria barw nieruchomych ciał robiła porażające wrażenie. „Bóg dał, Bóg zabrał” – rzekł uroczyście w kierunku publiczności pozostały na scenie ksiądz. Katem ostatnich ocalałych został mały chłopiec, który po wykonaniu swego zadania wymierzył broń w zastygłą w oczekiwaniu widownię. Po chwili jednak odwrócił się i wraz z upływem czterech minut i dwunastu sekund położył się wśród ciał.

Na zakończenie tegorocznego festiwalu Agata Duda-Gracz zmusiła niczego niespodziewającą się publiczność do zmierzenia z tematem, wydawałoby się, niewygodnym. Jednak niejeden ze zgromadzonych widzów, oglądając groteskową egzekucję, jeżeli nie pękał ze śmiechu, to dyskretnie chichotał pod nosem. Czterominutowy masowy mord przeobraził się w absurdalny żart.

Po zapadnięciu kurtyny wśród publiczności zapanowała konsternacja. Nie wynikała ona tylko z błyskawicznego tempa spektaklu, ale również z pozostawienia bez jednoznacznego klucza interpretacyjnego. Twórcy festiwalu słyną z niechęci do łatwych odpowiedzi.

Pozostawione na scenie milczące ciała ktoś pochowa. Kolejny „ktoś” po latach może się o nie upomnieć. Dlaczego i w jaki sposób – odpowiedzią jest cisza.

Łukasz Mleczak
Justyna Mleczak




SCENARIUSZ, REŻYSERIA, KOSTIUMY, SCENOGRAFIA: AGATA DUDA-GRACZ
MUZYKA: LESZEK MOŻDŻER
RUCH SCENICZNY: TOMASZ WESOŁOWSKI
WYSTĘPUJĄ:
Aktorzy, tancerze, pracownicy i przyjaciele Teatru Muzycznego Capitol (oraz ich dzieci): Ewelina Adamska-Porczyk, Aleksandra Adamska, Justyna Antoniak, Artur Bocheński, Sambor Dudziński, Małgorzata Fijałkowska, Janina Garbińska-Budzińska, Agnieszka Jasiniecka, Adrian Kąca, Elżbieta Kłosińska, Bruno Krywiak, Igor Krzywicki, Magda Kumorek, Wojciech Kupczyński, Michał Litwiniec, Katarzyna i Piotr Małeccy z synem Marcjalem, Agnieszka Oryńska-Lesicka, Bartosz Picher, Cezary Studniak, Helena Sujecka, Justyna Szafran z synem Jankiem, Ewa Szlempo, Emose Uhunmwangho, Wiktoria Wojtal, Magdalena Wojnarowska, Mikołaj Woubishet i Agata Obłąkowska-Woubishet (z Teatru Arka we Wrocławiu),Bogna Woźniak-Joostberens, Błażej Wójcik, Michał Zborowski;
aktorzy Teatru Ateneum w Warszawie: Przemysław Bluszcz, Wojciech Brzeziński, Paulina Gałązka, Agata Kulesza i Tomasz Schuchardt;
Ireneusz Czop i Michał Staszczak z Teatru im. Jaracza w Łodzi;
Małgorzata Kochan i Beata Schimscheiner z Teatru Ludowego w Krakowie;
aktorzy Teatru Muzycznego w Gdyni: Renia Gosławska, Dorota Kowalewska, Aleksandra Meller i Rafał Ostrowski z synem Stasiem;
Michał Kocurek, Anna Mierzwa i Bartosz Nowicki z Teatru Nowego w Poznaniu;
Rafał Kronenberger i Cezary Łukaszewicz z Teatru Polskiego we Wrocławiu;
Katarzyna Z. Michalska z Teatru Wybrzeże w Gdańsku;
Włodzimierz Chomiak z Cloud Theatre;
Krzysztof Blok, Piotr Downar-Zapolski, Łukasz Kornacki, Mariusz Ochociński, Tomasz Schimscheiner, Staś Sianko, Tomasz Wesołowski, Konrad Wosik;  Sabina Karwala, studentka PWSTvTiF Łódź;
studenci Wydziału Aktorskiego PWST Kraków: Alonso Bada Africa, Jędrzej Bigosiński, Dawid Chudy, Magdalena Fennig, Emma Giegżno, Sylwia Gola, Dominika Handzlik, Kamila Janik, Paulina Kondrak, Mikołaj Kubacki, Patryk Michalak, Oliwia Nazimek, Katarzyna Nejman, Magdalena Osińska, Michał Pawlik, Joanna Pocica, Antoni Sałaj, Paulina Sobiś, Franciszek Szumiński, Marcin Urbanke;
studenci Wydziału Aktorskiego PWST Wrocław: Michał Bajor, Martyna Bazychowska, Mariusz Bąkowski, Anastazja Borkoniuk, Katarzyna Janiszewska, Adrianna Jondroszek, Jan Kardasiński, Grzegorz Karłowicz, Magdalena Lamża, Jakub Łopatka, Ewa Niemotko, Marta Parzychowska, Igor Tajchman, Karol Włoch, Paulina Wosik, Malwina Brych, Kacper Gaduła-Zawratyński, Magdalena Gorzelańczyk, Bartłomiej Jabłoński, Grzegorz Komorowski, Igor Kowalunas, Michał Krzywdziński, Monika Kulczyk, Maciej Kulmacz, Adam Lisiewski, Aleksandra Pałka, Pamela Płachtij, Mateusz Sałajczyk, Krzysztof Satała, Ina Sobala, Tomasz Taranta, Adam Turczyk, Mateusz Wiśniewski;
studenci Wydziału Lalkarskiego PWST Wrocław: Piotr Bublewicz, Piotr Czekalski, Agata Dura, Paweł Janyst, Piotr Jędrasik, Sandra Kromer, Nikos Kotowicz, Teresa Kowalik, Daria Krzyżaniak, Sara Lech, Ilona Lewandowska, Natalia Maczyta, Adrianna Maliszewska, Paulina Mikuśkiewicz, Katarzyna Młynarczyk, Jagoda Siegień, Aleksandra Spyra
oraz chór w składzie: Aleksandra Dudycz, Alicja Kalinowska, Joanna Klebba, Marta Mączewska, Aleksandra Sosna, Agata Warchocka, Maciej Adamczyk, Filip Chudzicki, Andri Khorsik, Krzysztof Kmieć, Tomasz Leszczyński, Michał Pytlewski, Łukasz Wójcik
Muzycy: Łukasz Pospieszalski – instrumenty klawiszowe i bęben wielki, Miłosz Rutkowski – wibrafon i gong, Marcin Rak – dzwonki, Czesław Czopka, Mateusz Feliński, Łukasz Łacny, Robert Wąsik - waltornie, Mikołaj Rutkowski, Szymon Leszkiewicz, Aleksy Domke, Patryk Nowakowski, Dawid Kuźmicki – werble
Trwa ładowanie komentarzy...